Overslaan en naar de inhoud gaan

Title
Matrix Lyceum

Waarom het Matrix Lyceum?

Het Drachtster Lyceum Het Matrix betekent voor mij rust

Interview met Thomas Duursma, leerling van het Matrix Lyceum


Thomas ken ik nog goed van de tijd dat hij in klas 1 en 2 op Het Drachtster Lyceum zat. Hij was vaak in de mediatheek te vinden en vertelde met een duizelingwekkende snelheid en in een dusdanige abstractie zijn ideeën, dat ze voor mij niet te volgen waren. Het eerste wat me opvalt is dat hij nu heel rustig formulerend zijn verhaal vertelt en een volwassen indruk maakt. Hij zit nu in havo 4 op het Matrix Lyceum en is van plan om na het behalen van het havo-diploma een HBO-opleiding te doen.

Eigen bedrijf

Eigenlijk doe ik het examen alleen nog voor het papiertje, want in ik ben al met mijn eigen bedrijf. Ik doe al ICT-diensten en ga deze zomervakantie een prototype testen. Achter het bedrijf van mijn ouders wordt nu een loods gebouwd, maar meer kan ik er niet over zeggen.’

Eerste lichting

Thomas is van de eerste lichting leerlingen van het Matrix Lyceum. ‘Het was een pilot, dus het was afwachten, maar we kregen wel heel veel informatie van tevoren, waardoor ik wel een beeld had hoe het zou zijn en het voldeed daarom ook aan mijn verwachtingen.’ Als Thomas over het Matrix Lyceum praat heeft hij het over ‘we’. ‘Ik had niet verwacht we zo snel zouden groeien en dat er een leerlingstop nodig is.’

Eén op één les: bizar

Het Matrix Lyceum begon in de Klinte, maar vanwege ruimtegebrek moest er worden verhuisd naar de nieuwe lokalen. ‘De nieuwe lokalen zijn wel fijner, want er kan nu meer worden opgesplitst. In de Klinte was ik soms de enige leerling in de klas, zoals bij scheikunde en biologie. Dan kreeg ik één op één les, dat was ook fijn, maar ook wel bizar.’

Huiswerk

De huiswerkbegeleiding is optioneel, maar ik maak huiswerk liever thuis.’ ‘Voor de meeste vakken kan ik me daarvoor goed motiveren. Maar ook als ik niet gemotiveerd ben maak ik het, want anders moet ik naar de huiswerkbegeleiding.’

Meer vrijheid

De dagindeling zou van Thomas anders mogen. ‘Ik snap wel dat het nodig is en voor sommige leerlingen goed, maar ik zou liever gelijk met de lessen beginnen. Ik heb weinig aan gezamenlijk naar het journaal kijken als er daarna een vervelende discussie ontstaat.’ Ook voor het continue toezicht heeft Thomas wel begrip, maar zelf vindt hij het soms wel lastig. ‘Sommige leerlingen hebben dat nodig, maar ik zou liever iets meer vrijheid hebben.’

Rust

Het grote verschil met het Drachtster Lyceum is voor Thomas dat de klassen kleiner zijn. ‘Ik ging op het Drachtster ook meestal wel met plezier naar school maar het Matrix Lyceum betekent voor mij rust!’