Overslaan en naar de inhoud gaan
Title
Fokje Bouwer

Gemotiveerde leerlingen

Fokje is van begin af aan betrokken geweest bij het Matrix Lyceum. ‘Vanuit mijn ervaring met cluster 4 onderwijs dacht ik: dit kan ik ook wel. Toch ontdekte ik al snel dat er een groot verschil is tussen cluster 4 leerlingen en leerlingen van het Matrix Lyceum. Bij cluster 4 leerlingen is er meestal sprake van externaliserende gedragsproblematiek. Vaak is er vanuit negatieve schoolervaringen een laag zelfbeeld bij leerlingen ontstaan, waardoor de motivatie om naar school te gaan en te willen leren erg laag is. Op het Matrix Lyceum zijn leerlingen juist heel erg gemotiveerd. Maar situaties overkomen hun vaak, waardoor ze van slag raken. Door hun enthousiasme krijgen ze soms teveel prikkels en lukt het soms ook een dag niet. Met veel begrip en door ze stapje voor stapje te begeleiden kunnen we ze helpen hun doel te bereiken: een diploma. Maar soms moet er een stapje terug worden genomen, om later toch over die grens te stappen.’

Meegaan in tempo van leerling

Niet alleen de leerlingen leren, ook Fokje heeft door de ervaring van twee jaar Matrix Lyceum geleerd: ‘Ik wilde alles regisseren, maar soms zit een leerling vol, dan is het beter het op z’n beloop te laten en mee te gaan in het tempo van de leerling. Het is bij de hand nemen, loslaten en weer terugpakken als het nodig is. Ook heb ik geleerd dat ik het zelf lesgeven mis, daarom ga ik volgend schooljaar Nederlands geven in de onderbouw.’ De samenwerking met de docenten verloopt goed. ‘Natuurlijk was het in het begin wennen en aftasten waar en wanneer je moet ingrijpen, maar dat gebeurt altijd op basis van respect voor elkaar.’

Passend plekje

Naast het begeleiden van de groep is een belangrijke taak van Fokje om contact te onderhouden met de ouders. ‘Dit contact is heel intensief. Ouders zijn vooral positief over dat er nu een passend plekje voor hun kind is. We horen ook vaak dat de kinderen weer helemaal opleven nu ze op het Matrix Lyceum zitten. Het is mooi om te horen als ouders zeggen dat ze hun kind weer terug hebben. Maar natuurlijk zijn er ook gesprekken met een minder leuke boodschap, maar omdat we intens contact hebben met de ouders snappen ze het ook wel.’ In sommige situaties lukt het niet om een leerling te helpen. Fokje hierover: ‘Dat zijn de moeilijkste momenten. Dat je iemand wilt helpen, maar dat je niet weet hoe. Dat je merkt dat alle de puzzelstukjes om een stap vooruit te zetten op zijn.’

Blijven staan waar we voor staan

De grootste verandering van het Matrix Lyceum is de groei. Het succes van het Matrix Lyceum kan ook een gevaar zijn. ‘Het liefste wil je voor alle leerlingen een plekje hebben waar ze tot hun recht komen. Maar het moet wel haalbaar zijn. We moeten de identiteit bewaken en blijven staan waar we voor staan. En we moeten het doel niet uit het oog verliezen: een volwaardig diploma voor onze leerlingen.’

Eerste diploma’s

De volgende stap van leerlingen naar het HBO lijkt een hele grote. ‘Vorig jaar zijn de eerste leerlingen met een diploma doorgestroomd naar het HBO. Aan die overgang zullen we ook aandacht moeten besteden, maar de leerlingen zijn ook gegroeid, ouder en sterker geworden. Het zal ook een emotioneel moment zijn. Dit jaar heeft een leerling al de helft van het examen afgelegd. Dat was ook weer een hele stap. De eerste keren ben ik steeds meegegaan de examenzaal in, maar dat hoefde steeds minder lang. Uiteindelijk hoefde het helemaal niet meer. Als dat dan uiteindelijk lukt is dan zie je hoeveel de leerling is gegroeid afgelopen tijd.’