Overslaan en naar de inhoud gaan
Title
Lotnik

Zondag 10 september
Toen we aangekomen waren in Polen, werden we door een van de Poolse leerlingen ontvangen. Onderweg werd besloten een klein omweggetje te nemen langs een heel groot verlicht standbeeld van Jezus. We hebben ons laten vertellen dat dat beeld groter is dan het beeld in Rio. Daarna kwamen we aan bij de school en daar moesten we een heleboel trappen op om bij onze kamers te komen. We hadden een heel gebouw voor onszelf! Nadat we waren gesetteld gingen we naar de kantine voor een maaltijd die bestond uit frietjes, sla en kippenbouten. We waren zo moe van de lange reis dat we na het eten vrijwel meteen in slaap vielen.

Maandag 11 september
De volgende ochtend gingen we om 7:45 uur in de schoolkantine ontbijten. Bij het ontbijt werd thee geschonken, die zo mierzoet was dat het bijna siroop leek! Om 9:00 uur was het tijd voor een rondleiding door school. Maar het enige wat we echt hebben gezien zijn de trappen. Daarna kregen we schietles op de shooting range van de school en hebben we op de muziek van Michael Jackson gedanst met VR-brillen. Vervolgens was het tijd voor de lunch. We kregen pierogi, een soort Poolse dumplings gevuld met cottage cheese en aardappel. Na de lunch mochten we naar het stadscentrum waar i.v.m. het Wijnfestival een markt en een kermis waren. Om 6 uur moesten we weer terug zijn op school want het avondmaal werd geserveerd. Na het eten waren we weer vrij om de stad in te gaan. Een geslaagde eerste dag!

Dinsdag 12 september
We hebben op dinsdagochtend twee lessen gevolgd. We kregen natuurkunde van een Poolse docent die geen Engels sprak. De Poolse leerlingen vertaalden het voor ons. We gingen de natuurkundewetten onderzoeken door met lijmpistolen en spaghetti bruggen te bouwen. We zouden ze de volgende dag testen met een doosje van 0.99 kg. Er zaten losse gewichtjes in die allemaal verschillende massa's hadden. Het gewicht konden we op de brug zetten, maar we konden het er ook aan hangen. We kregen uitleg over wat goede constructies waren voor de brug. We kregen anderhalf uur de tijd om  in groepjes van vier een brug te maken. Meneer Elzinga en Meneer Pilat deden ook mee.
Daarna kregen we Engels van Agnieszka. Het eerste lesuur luisterden we naar het lied  "Man in the mirror" van Michael Jackson. In de video van dat lied worden allerlei problemen benoemd. Daarna hebben we in vier groepjes over vier verschillende thema’s die in de video voorkwamen gesproken. We moesten hierbij de oorzaken en gevolgen aangeven. Het tweede en laatste lesuur deden we een quiz over het Verenigd Koninkrijk. Het was een leuke quiz en we hebben veel geleerd over de geschiedenis, geografie, cultuur, Londen en populaire attracties van het Verenigd Koninkrijk. We gingen om 13:00 uur met de bus naar een openluchtmuseum. We deden eerst mee aan een workshop. We moesten een tekening onder plastic leggen en overtrekken met een zwarte stift.  Daarna konden we gaan schilderen. Zodra het  schilderen klaar was ging er een gekleurd papiertje achter en kwam er een lijst omheen. Daarna gingen we naar het museum. We zagen hoe de huizen vroeger waren. Met de bus gingen we weer terug naar school om daar te eten. Na het eten gingen we eerst naar Palmairnia. Dat was een gebouw met palmbomen en er was ook een rond aquarium. We eindigden de dag op de kermis. Daar was het echt heel gezellig. Na de kermis zijn we weer naar de school gegaan om te slapen.

Woensdag 13 september
We begonnen de dag weer vroeg met een ontbijt. De lesdag begon met biologie. We deden een experiment om de aanwezigheid van o.a. zetmeel en vitamine C aan te tonen. Hierna gingen we bij natuurkunde het draagvermogen van onze bruggen testen. Eén voor één zetten we de gewichtjes op onze bruggen, totdat ze braken. De sterkste brug kon wel 11 kilo dragen! Hierna begon de sportles. Tijdens een intense warming-up leerden we een typisch Poolse dans, waarbij je met zijn allen in een cirkel aan het dansen bent. Toen alle spieren goed los waren, gingen we verder met volleybal. Er werd een gigantisch toernooi opgezet met veel leerlingen van het Lotnik Lyceum. In gemengde teams (zowel Pools als Nederlands) werd er op een groot veld gespeeld. Na elke punt werd de verliezer gewisseld, dus het ging er fanatiek aan toe, al stond de samenwerking natuurlijk bovenaan. Na het toernooi gingen we over naar een spelvorm met alleen de leerlingen van de uitwisseling. Het ging nu wel om punten, maar de samenwerking was natuurlijk veel belangrijker. Na deze inspanning konden we gelukkig even bijkomen tijdens de lunch en de bijbehorende pauze.
Daarna volgde weer een hoogtepunt van het programma. Bij een meer troffen we een kampvuur aan en daar werden we warm onthaald door de ouders van de Poolse leerlingen. Op tafel stonden verschillende lekkere hapjes, maar bij een kampvuur kunnen twee etenswaren natuurlijk niet ontbreken: worstjes en marshmallows, die we met lange vorken boven het vuur roosterden. Een optimale ervaring, die de ideale mogelijkheid bood contact te leggen. Na vier gezellige uren naderde helaas het moment om de dag af te ronden en met de bus terug te keren naar Lotnik. Maar vandaag zonder tussenstop bij het nog altijd voortdurende Wijnfestival, want de volgende ochtend moesten we om 6:00 uur klaar staan voor het letterlijke hoogtepunt van onze reis: een bergwandeling ten zuiden van de stad.

Donderdag 14 september
Vandaag stond de wekker om vijf uur. We gingen namelijk een berg beklimmen. We stapten rond een uur of zes de bus in voor een lange reis. Toen we na drie uur aankwamen was het eindelijk licht, maar erg mistig en koud. Eerst kwamen we langs een soort spa waar we de legende werd verteld over een kikker. Kikkers brengen in dat stadje namelijk geluk. We kregen dan ook allemaal een eigen gelukskikker. Daarna liepen we verder naar de skywalk. Op 62 meter hoogte zagen we door de regen en mist helemaal niets. In de giftshop hebben geschuild totdat het droog was. Toen het eenmaal droog was, zijn we begonnen met de wandeltocht van ongeveer drie uur. Onderweg hebben we een Pools liedje over een kikker geleerd, met bijpassend dansje. Vlak voor de top stond een hutje en daar hebben we gepauzeerd. Nadat we uitgerust waren, zijn we naar de top gewandeld. De grens naar Tsjechië was net te ver. Toen we met een gondel naar beneden gingen begon het eindelijk op te klaren. Vervolgens gingen we weer met de bus terug. Halverwege de terugreis zijn we nog gestopt bij de McDonald's. We vertrokken in het donker en kwamen ook weer aan in het donker.

Vrijdag 15 september
Door de wandeltocht werden we moe wakker. Maar toch stond er weer een druk programma te wachten. We begonnen met een les die we kregen van een docent Engels. Zij heeft ons het plan uitgelegd om een Instagram-account aan te maken met posts over de uitwisseling. Hier hebben we een aantal uurtjes in groepjes aan gewerkt. Na deze les hadden we een kleine pauze om uit te rusten voor de presentatie die we hierna zouden geven aan de 2e klassers (voor ons is dat de 4de klas) van het Lotnik Lyceum over de uitwisseling en onze ervaringen. Bij deze presentatie ging een groepje leerlingen, zowel Pools als Nederlands, het podium op om vragen te beantwoorden en hun verhaal te vertellen. We deden twee rondes met daartussenin een lunch. We aten weer pierogi, het typische Poolse gerecht viel bij ons goed in de smaak. Na ook de tweede presentatieronde en alle vragen van de leerlingen te hebben beantwoord, was ons schema afgelopen. De rest van de dag hadden we vrije tijd. We gingen eerst even naar de supermarkt om eten in te slaan voor de terugreis naar Nederland, die de volgende dag op het programma stond. Hierna gingen we winkelen. Een groot gedeelte van onze groep wilde naar de tweedehands kledingwinkel en de rest ging naar de mall.
Voor de avond hadden we een chique diner gepland, het was een heerlijk driegangenmenu, waarvan het dessert het meest in de smaak viel. Los van het lekkere eten hebben we gezellig gepraat met zijn allen. Kortom, het was een gezellige avond. Als grote afsluiter van de week zijn we naar een concert geweest van een bekende Poolse artiest die optrad bij het wijnfestival. Ondanks dat de muziek niet helemaal onze smaak was, hebben we ons zeker vermaakt en was het een mooie afsluiting van een leuke week!
Aangezien dit de laatste avond was, gingen we enigszins op tijd slapen om de volgende ochtend fris en fruitig in de trein naar huis te stappen!

Zaterdag 16 september
Na een korte stop bij het grootste Jezusbeeld van de wereld bij Swiebodzin, was het tijd om afscheid te nemen en de trein terug naar Heerenveen te nemen. Het was een mooie week, met super leerzame momenten,die je in een klaslokaal normaliter niet zo snel tegenkomt.