Overslaan en naar de inhoud gaan
Title
ArTech

Wat leren leerlingen bij dit vak?
ArTech is een combinatie van Kunst en Techniek. De leerlingen leren basisvaardigheden van beide vakken en dat deze niet los van elkaar staan. Bij het ontwerp van een computer is er ook een designer betrokken die het 3d ontwerpt maakt en een designer die de 2d reclame poster maakt.

Welke onderdelen komen voorbij?
In de lessen leren leerlingen verschillende onderdelen aan bod in roulatiesystemen. Zo leren ze technische tekenen, werken met hout, bouwen ze een elektromotor en een strandbeest of robot. Het idee is dat de programma’s waarin geleerd wordt steeds uitdagender worden. Technische tekenen doen ze eerst op papier, vervolgens in Sketchup en daarna bijvoorbeeld in OnShape. Bij het kunst gedeelte leren ze dan het perspectief tekenen. Het leuke is dat deze 3D ontwerpen vervolgens ook geprint worden. Programmeren leren ze bijvoorbeeld via Scratch, Microbit en Arduino

Waarom is het belangrijk dat leerlingen dit vak krijgen?
Er wordt vaak gesproken over een Maakmaatschappij of de makersbeweging. Wij willen dat de leerlingen hierin kunnen meegaan. Dat ze problemen die ze tegenkomen kunnen oplossen door toffe mooie dingen te maken. Als een kraan is afgebroken hoef je niet een nieuwe te kopen, je kunt er ook een tekenen en printen, precies zoals jij hemt wilt. 

Voor welke leerjaren is het?
ArTech wordt op dit moment gegeven in de onderbouw. In de bovenbouw kunnen leerlingen dan kiezen voor Kunst of NLT als examenvak.

ArtTech biedt veel moderne middelen, zoals drones, lego, 3d printer. Hoe wordt dat ingezet tijdens de lessen?
Leerlingen kunnen in kleine groepjes werken met deze moderne middelen. Bij technische tekenen hebben de leerlingen bijvoorbeeld het dak van de school kunnen bekijken met de drone.

Wat zijn de reacties van leerlingen op het ArTech?
Tot nu toe reageren de leerlingen heel positief.

Hoe vind je het zelf?
Ik vind het vak geweldig. Het combineert mijn beide passies.

Welke ontwikkelingen verwacht je binnen ArTech? Is/wordt AI ook een onderdeel?
Er zijn nog leuke nieuwe gadgets die we willen aanschaffen en implementeren in de lessen. Zoals de VR-bril zodat leerlingen in virtual reality kunnen wandelen door hun eigen ontworpen gebouw. AI is al een onderdeel en wordt nu bijvoorbeeld wel ingezet bij het kunstgedeelte in het ontwerpproces.