In totaal hebben 200 leerlingen, van verschillende scholen en verdeeld over de ochtend en middag, de Girls’ Day bezocht. Na een warm welkom in de zaal beleefden de deelnemers vier workshops. Er werd onder meer gewerkt met matrijzen om een kunststoffen prototype te ontwerpen. De meiden moesten kunststoffen mengen en een kleur toevoegen om vervolgens in de matrijs te spuiten.
In een andere workshop werd samen overlegd om het meest ideale scheerapparaat samen te stellen. Hierbij werd gekeken naar de omvang, met of zonder snoer, nat of droog, verschillende snelheden, enzovoort. Dit leverde verschillende apparaten op, variërend in eigenschappen en kostprijs.
In de escaperoom moesten de leerlingen codes kraken om vervolgens sloten te kunnen openen onder tijdsdruk. Nadenken, overleggen, formules toepassen, oplossingen zoeken en belangrijke afwegingen maken. De escaperoom viel goed in de smaak bij leerling Jantje Haarsma. Haar groep kon als eerste de ruimte ontvluchten door de code te kraken. Het eerste en laatste cijfer hadden ze bemachtigd door een soepele samenwerking in de groep. “Een leuke en informatieve middag", aldus Jantje.
Hoeveel meiden in de techniek terecht zullen komen, moet later blijken. Op de route naar de beroepskeuze is een belangrijk piketpaaltje geslagen.