Voorlichtingsactiviteiten
Wil jij een kijkje nemen binnen onze school? Of kom je tijdens onze doemiddag meedoen en kennismaken met al onze vakken en profielen?
Doe Middag
woensdag 20 november 2024 van 13.00 tot 15.00 uur
Voorlichtingsavond ouders/verzorgers en leerlingen gr. 7 & 8
woensdag 20 november 2024 van 19.00 - 21.00 uur
Presentatie bekijken
Havo Middag
maandag 16 december 2024 van 15.00 tot 17.00 uur
Zit jij in groep 8 en heb je GTH of havo-advies? Hou je naast leren uit een boek ook van lekker bezig zijn met je handen?
Kom dan samen met je ouder(s)/verzorger(s) naar onze havo-middag. We vertellen je die middag hoe de havo-route binnen onze school georganiseerd is en laten je vast kennismaken met een aantal vakken. Zo krijg je een goed beeld van onze praktijkgerichte havo-route en kun je samen met je ouder(s)/verzorger(s) bekijken of dit bij jou past!
Kom jij ook? Geef je dan hier op!
Open Dag
woensdag 22 januari 2025
Maak kennis met BHS Gorredijk
Het verhaal van Romee docent Anouk Jesper, Brecht en ouder Dennis
Virtuele rondleiding
Kies voor een virtuele tour! Loop mee met onze leerlingen en krijg een indruk van jouw nieuwe school!
Mentor
Iedere klas heeft een mentor, meestal zelfs twee. Een mentor is iemand die je begeleidt. Gymmen doe je in de eerste drie klassen met je eigen klas. In de vierde klas kun je kiezen wat je wilt gaan doen. Je hebt twee pauzes, een grote pauze en een kleine. De kleine is een kwartier en de grote pauze een half uur. In klas 1 en 2 heb je geen tussenuren. Wanneer er bijvoorbeeld een docent ziek is, dan wordt de les vervangen of je bent eerder vrij.
De mentor spreekt
Als je naar de grote school gaat, is het allemaal heel anders dan op de basisschool. Je hebt niet ieder uur dezelfde leraar voor de klas staan. Er zijn heel veel kinderen die je niet kent. De school is veel groter dan je gewend bent. En je krijgt heel andere vakken. Op BHS Gorredijk weten we dat het allemaal best heel spannend is, wanneer je ineens naar een andere school gaat. Daarom krijg je in de eerste klas twee mentoren. Dat zijn twee leraren of leraressen waarvan je in de eerste klas veel les hebt. Iedere week in ieder geval vijf uur, maar soms nog wel meer. Corita van der Veen is al een paar jaar mentor. Dat vindt ze heel leuk werk. “Ik wil er alles aan doen om te zorgen dat de kinderen uit mijn mentorklas zich thuis voelen op school. Daarom wil ik ze ook zo snel mogelijk goed leren kennen”.
Mevrouw van der Veen staat daarom altijd voor haar leerlingen klaar. Voor vragen over van alles en nog wat kunnen de leerlingen iedere dag bij haar terecht. Dat hoeven niet altijd grote problemen te zijn. Ook met heel eenvoudige vragen zijn de kinderen uit haar mentorklas welkom. “En hebben leerlingen heel persoonlijke dingen te bespreken over thuis of over andere zaken die de andere leerlingen niets aan gaan, dan ga ik even met de leerling apart zitten”.
De algemene doelen van de school
BHS Gorredijk stelt zich ten doel een bijdrage te leveren aan een zo veelzijdig
mogelijke individuele en sociale ontwikkeling van de leerling. Deze doelstelling geeft
aan dat de school een bijdrage levert aan de ontwikkeling van het kind naast
bijvoorbeeld het gezin en de directe leefomgeving (vrienden/vriendinnen/vereniging).
Die ontwikkeling moet tegelijkertijd zo veelzijdig mogelijk kunnen zijn: het leeraanbod
bestaat dus niet alleen uit “hoofdvakken” (theorie), er is ook ruime aandacht voor
“hart” en “handen”, respectievelijk expressie- en praktijkvakken.
De individuele leerling moet in de gelegenheid zijn zich optimaal en veelzijdig te
ontwikkelen. Dit betekent leren actief en zelfstandig te werken, ervaren waar de
eigen ambities en interesses liggen en leren keuzes te maken.
De school gaat er eveneens van uit een belangrijke bijdrage te kunnen leveren aan
de sociale ontwikkeling van leerlingen. Het samen leren en werken biedt
mogelijkheden tot het ontwikkelen en uitbreiden van sociale en communicatieve
vaardigheden.