Overslaan en naar de inhoud gaan
Achtergrond

Uitgangspunten ECS

ECS: door wie, voor wie?

Het ECS-team

Het ECS bestaat uit 11 medewerkers: 6 orthopedagogen /(gz)psychologen, 2 schoolmaatschappelijk werkers en 3 medewerkers dyslexie-en testcentrum. Naast een professionele houding weten zij allen de brug te slaan tussen theoretische kennis en wat in de praktijk werkt. Zij zijn gericht op samenwerking en open en helder in communicatie.

Voor wie is het ECS?

Het Expertise Centrum Singelland is voor schoolleiders, zorgcoördinatoren, docenten, mentoren, maar ook ouders kunnen aangeven dat deskundige ondersteuning gewenst is. Ouders kunnen via de mentor het ECS om hulp vragen. In zo´n geval wordt samen met ouders en school gekeken welke ondersteuning een leerling in en/of buiten de les hulp nodig heeft en/of hoe de docenten daar in de les extra aandacht voor kunnen hebben.
De hulp wordt onder meer gegeven door speciaal daarvoor opgeleide medewerkers. Aan deze begeleiding zijn op de meeste locaties geen kosten verbonden. Als een leerling speciaal getest moet worden, wordt er wel een bijdrage van de ouders gevraagd.

Dienstverlening

Schoolondersteuning

Onze begeleiders werken vraaggestuurd in de scholen en maken deel uit van het schoolteam; als ware het een latrelatie. Zij participeren bij alle facetten van de zorg/ondersteuningsstructuur waar de school hen bij wenst. Er kan gekozen worden voor ondersteuning door orthopedagoog/gz psycholoog, ondersteuning door schoolmaatschappelijk werk en begeleiding door dyslexiespecialisten. De begeleiders kennen de scholen van binnenuit, ontwikkelen met -en ondersteunen de school bij- hun  speerpunten van passend onderwijs. Voorbeelden: het opzetten en implementeren van handelingsgericht werken (handelingsgerichte groepsbesprekingen, het maken van OPP’s, instructievaardigheden, klassenmanagement, het geven van feedback), anti-pestbeleid en ondersteuning bij de lopende zorgstructuur van de school.

Diagnostiek

Wij doen voor scholen diagnostiek als het gaat om leer- en/of gedragsproblemen. Aangevuld met eventuele begeleiding en advisering in de school. Handelingsgerichte diagnostiek door onze orthopedagogen en gz psychologen en vanuit het Dyslexie- en testcentrum IQ onderzoek, Psychologisch onderzoek, Lwo/pro onderzoeken, Dyscalculie onderzoek, dyslexie onderzoek en Taalstoornis onderzoek.

Trainingen en workshops

U kunt ons vragen voor workshops en trainingen over diverse onderwerpen zoals groepsdynamica, “haal meer uit de NIO”, executieve functies, leerstrategieën, ADHD, ASS, hechtingsstoornissen, dyslexie en dyscalculie, aanpak schoolverzuim, gesprekstechnieken voor mentoren en wat u verder wenst.

Lees meer over onze dienstverlening in onze brochure.